27.3.09

dera,penderaan,pendera dan didera..

apa ada dengan perkataan dera?kenapa tetibe dera?
aku xingat lah..masa tue aku kecik lagi 1 atau 2 tahun macam tuelah..kejadian tue berlaku..
mak refresh balik..nie cerita mak tau..mak kata..banyak-banyak anak mak,kayah(aku le tue) paling teruk kene dera..ada satu hari tue,mak ambil kayah kat rumah ibu(si pegasuh@si pendera).. kayah(didera) dah ada kat bawah pokok jambu depan rumah ibu siap beg lagi tue..time tue kayah tengah duduk mencangkong(aku x reti eja) sambil nangis yang sangat kasihan..bunyi ye..mak suruh aku jalan,tapi aku kata 'akit,akit' (sakit) .. then,mak dukung aku naik bawa masuk kereta..balik umah aku still duduk macam tue..pas tue,mak aku bawa kat rumah urut..ustaz apa tah nama dia(tapi dah meninggal,terima kasih tolong urut saya)..dia kata anak ko kene dera nie(cubit sampai xbley luruskan kaki,gile kan)..balik dari rumah ustaz tue,aku bley berjalan tapi macam baby baru nak start jalan..keesokannya,mak hantar aku lagi,sebelum sampai lagi rumah ibu tue,,aku nangis-senangis ye sambil cakap'xnak,xnak'..mak pergi sekolah..xlah mak buat2 je,mak cuti hari tue..mak skodeng tengok apa dia buat dengan aku,,mak kata dia cubit ko,tampar ko macam ko budak besar..sebab dia memang nak buat macam tue(mental terganggu,walaupun ada anak)..sejak hari tue aku x pernah pergi rumah die..sebab mak hantar kat rumah pengasuh lain,,mak lang nama dia,dia adalah pengasuh yang paling best,baik hati,siap xnak balik rumah lagi,,
sekarang aku dah 18 tahun,dan aku still nampak dia(si kejam),aku xpernah tegur dia,xpernah salam dia,xteringin nak berbaik dengan die..x tahu kenapa,kalau lalu rumah die(dekat gile dengan rumah makabah aku)..aku rase cam xsuke r..
dan sekarang aku juga seorang pengasuh anak buah sendiri(huahua,sebab tengah tunggu tawaran belajar),dan aku xnak peristiwa tue jadi kat dia..dan aku harap aku xjadi si kejam itu..
so sape ade anak,perhatikan pengasuh anda..

2 comments: